FORLØBET


ETAPE 1: KROPPEN SKAL VÆNNE SIG FRA NORMALT FØDEINDTAG

Denne etape er den sværeste del af diæten og tager gennemsnitligt op til 3 dage. I denne periode vil nogle mærke små forandringer og træthed, trætheden afhjælpes med en gåtur i den friske luft. Personer der normalt indtager store mængder af kaffe dagligt, vil sandsynligvis få hovedpine. 

Grøntsags- og frugtkuren indeholder meget store mængder fibre og provokere kroppen til udrensning. Hos nogle tager det lidt længere tid at fremprovokere udrensningen, i disse tilfælde står vores guide klar med gode råd og midler til at sætte gang i processen, der kan man bl.a. bruge urte-theer som ”Senes Figura 1” eller ”Senes Figura 2”. I denne begyndelsesfase påbegyndes “spisningen” af vores lagre samt giftstoffer. Dette indleder udrenselsesprocessen af vores krop.
 
Vi anbefaler ikke brug af sauna de første dage. Drik store mængder af the, så renselsesprocessen kan få et lettere forløb. I denne tid vil kroppen overgå fra at holde på væsken i kroppen til at afgive væske. Vægten kan derfor i starten ændre sig, den kan stige og den kan falde. Folk, som har svært ved at tolerere rå grøntsager og frugt, kan i denne periode begrænse diæten til saft og kogte grønsagsretter.

ETAPE 2: STABILISERINGS-PROCESSEN INDTRÆDER

Eventuelle smerter forsvinder og kropstemperaturen sænkes en smule. Man får det meget bedre med sig selv. Renselsesprocessen vil herefter gå meget nemmere. Kroppen reducerer i begyndelsen de værste giftstoffer. Vægten vil gennemsnitligt falde 0,4-0,6 kilo pr. dag.  Hele kroppen vil vise tegn på renselsesprocessen. Farven og lugten af udskilt væske vil ændre sig, svedlugt vil også ændre sig. Dette skyldes de toksiner, som bliver frigivet gennem huden. Vi anbefaler brug af hotellets pool. 
 
Under kuren bør det undgås, at bruge pudder og andre kosmetiske cremer. Disse kan nemlig stoppe porrerne i huden og forhindre toksinerne i at komme ud. Kuren hjælper den naturlige renselsesproces af de øvre luftveje. Især under morgenspadsereturen kan der opstå behov for at hoste slim op, dette er ganske normalt og er en del af processen.
 
Der kan forekomme belægninger på tungen i forskellig farve, afhængig af hvilke toksiner, der udskilles fra kroppen. Farven vil ændre sig indtil den opnår en sund lyserød nuance. Der kan også opstå belægninger på tunge og tandkød, som kan reduceres ved at sutte på et stykke citron eller ved spisning af dild eller persille.

I denne periode anbefales gymnastik og bevægelse i frisk luft. Træner du regelmæssigt hjemme, kan du træne intensivt nu. En yderligere hjælpsom faktor i denne diæt, er det specielle mikroklima, der er i området, og bevægelse i frisk luft, får derfor en forstærket virkning af de mikroelementer med jod, der befinder sig i luften.

For hver kur-dag, vil de positive effekter af kuren fremstå tydeligere. Efter kuren vil huden føles mere elastisk og ung. Der vil gennemsnitlig være et vægttab på ca. 4% af ens kropsvægt.
 
Du vil bemærke, at dine bevægelser er blevet smidigere og hurtigere, sanserne skærpes. Det gode humør vender tilbage og kroppen får helt friske kræfter. Sukkertrangen forsvinder langsomt, da kroppens lager af krom nu atter vil være fyldt op. Diæten tilfører kroppen store mængder vitaminer, mikroelementer og biokatalisatorer samt masser af fibre.

Konditionen vil være forbedret, hvilket også skyldes det specielle mikroklima, så det er en god idé at benytte denne periode til at forbedre sin kondition.

Grøntsags- og frugtkuren standser ældningsprocessen, og forårsager en foryngelse af cellerne, som giver større smidighed, øger frugtbarheden og reducerer de frie radikaler i kroppen som forårsager en lang række sygdomme.

Blodtrykket normaliseres og evt. smerter i led og knogler ophører. Ved diabetes 2 kan det være nødvendigt at reducere mængden af medicin og i nogle tilfælde helt ophøre med medicinering.
 
Kuren, vil når den afsluttes med succes, forårsage et længere og sundere liv. 

ETAPE 3

For dig, der er på langtidsophold er 3. etape karakteriseret ved et mindre vægttab dagligt. Kroppen har nu udtømt de første reservelagre og begynder på dette tidspunkt at tære reserver af sygdomsramte steder i kroppen.

Parandentose forsvinder, det er tydeligt, at se hvordan misfarvninger af huden forsvinder, da kroppen nu læges alle steder. Enhver defekt i immumforsvaret vil tilsvarende læges, der dannes nyt frisk blod. Ved blod og kolesterol-undersøgelser før og efter kuren vil man bemærke en tydelig forbedring.

Man kan, hvis man lider af forskellige sygdomme, f.eks. bihulebetændelse, opleve en kort forværring (1 - 2 dage), som blot er et tegn på, at kroppen er ved at tage sig af problemet. Det skal understreges, at under diæten er kroppens modstandskraft større end normalt.

Fortsættelse af diæten i længere tid som helbredelsesmiddel har været beskrevet vidt og bredt i litteraturen. Det fremgår, at et sygt menneske ikke bør være længere end seks uger på diæten. Efter denne peiode afbrydes diæten i nogen tid og man kan så gentage behandlingen efter nogle uger.
 
Skaberen af frugt- og grønsagskuren, Ewa Dabrowska, beskriver især utallige tilfælde af helbredelsen efter 4-6 ugers diæt. Videnskabsmænd er i dag enige om, at for stort sukkerindtag fører til nedsat modstandskraft og oplagring af skadelige stoffer og bakterier. Cellerne mister evnen til at bekæmpe infektioner og er dårligere til at tage sig af bakterier og svampe-angreb.
 
Mange mennesker, der er afhængige af sukker, døjer med reumatisme, ondt i ryggen og diverse andre dårligdomme.
 
Videnskabsmænd ved, at for meget sukker forårsager syre i kroppen. Kroppens forsvar er at udskille kalk fra knoglerne og tænderne for at neutralisere syren. Dermed følger osteoperose (knogleskørhed), karies osv. Et stort sukkerindtag sænker vores b-vitamin-reserver, hvilket kan føre til kronisk træthed, dårlig søvn, mangel på koncentration, forringet hjernevirksomhed osv.
 
Takket være Wendts undersøgelser i 1989 ved vi, at kroppen lagrer proteiner. Det kroppen lagrer består hovedsagelig af kolesterol samt protein og kan kun fjernes ved faste, hvor kroppen spiser det ophobede lager.

Gode råd:

Rækkefølgen af hvilke retter du indtager er frivillig. Vi anbefalder dog, at man starter dagen med at drikke grønsagsjuice i små slurke. Det er bedst at spise rå grønsager fremfor de kogte - ind imellem måltiderne, hvis man føler sult. Bryder du dig ikke om nogle grøntsager eller frugter, behøver du ikke spise dem, det opleves tit, at man under diæten pludselig får lyst til dem på et senere tidspunkt.


Du må ikke drikke kaffe under diæten, vi anbefaler at du istedet drikker en masse urte-the, gerne imellem måltiderne. Der skal drikkes mere end normalt, også mere end tørsten fordrer.


Rygere bør stoppe helt eller i hvert fald begrænse mængden under diæten.

Det er ikke tilladt at indtage alkohol under diæten.

Det anbefales, at man ikke taber mere end max. 15% af kropsvægten pr. diæt. Efter en pause kan man så gentage processen og tabe yderligere 15%.